10/10 2010 Klockan 10:00

Jajemän, det var då portarna slogs upp för den stora premiären av årets julmarknad, på Falbygdensost. Närmare bestämt exakt en vecka sedan idag. Här kommer en liten återberättelse om denna underbara dag!

Klockan var åtta på morgonen och vi hade precis kommit fram till Falbygdensost efter en lång biltur och varningar om en snabbt växande kö. När vi kom dit var vi dock först så det var kanske lite att ta i. Men bättre för tidigt än försent haha:)


När klockan började närma sig 10:00 ringlade kön dock lång (fortsätter ett antal meter till höger!)


Denna mysiga skylt, som var helt gjord i is, välkomnade oss när vi kom närmare ingången. Nu hade vi även blivit försedda med glögg och pepparkakor och fått sällskap av en dragspelsspelande tomtekvinna. Stämningen var på topp!

När vi kom innanför dörren möttes vi av tomten och fick en liten julklapp i form av ett porslinshjärta att hänga i granen. Bara det lilla blev man ju överväldigad av, men sen kom vi in i den stora ostaffären! Här fanns allt i ostväg som man kunde tänka sig och provsmak på både ost, korv, knäckebröd och choklad. Ni kan ju tänka er hur ivriga folk var^^

Sen kom vi in i min favoritavdelning, julavdelningen!



Här fanns allt en julälskare kunde önska sig. Allt ifrån tomtar i olika designer till julgranskulor och bonader. Ett smakprov på olika designer var t.ex. Sia, Cult, Rolf Berg, Rolf Lidberg mm.



Alla som var där verkade stortrivas. Jag mötte person efter person som hade ögon tindrande likt små barns på självaste Julafton. Och då pratar vi allt ifrån gammla män till små små barn^^



Här hittade jag några små sötnosar som jag var tvungen att dokumentera. Visst är dom söta? Jag köpte såklart också en del den här dagen, men kan tyvärr inte visa mina inköp här på grund av att de ingår i min julklappshög:) Men ni kan ju tänka er att det var svårt att låta bli när det bara fanns mer och mer var man än tittade^^



Efter ett intensivt botaniserande mellan tomtar och ostar intog vi den välkända ostbuffén, som den här dagen erbjöds gratis till de 250 första besökarna. Som tur var, så var jag en av dem:)

Sen bar det så småningom av hemmåt och vi var alla glada och nöjda ( och mätta!) efter en lyckad julmarknad. Och vi var alla övertygade om att detta skulle bli vår nya tradition!

Detta är verkligen något jag kan rekommendera och det bästa av allt är att det finns gott om tid att besöka marknaden flera gånger om då den har öppet enda fram till jul.

Om detta är något som ni blir sugna på, så kan ni läsa mer om julmarknaden HÄR och se mer bilder på det jag har berättat om HÄR.

Det kanske är någon av er som var där samma dag eller har varit där tidigare? Då får ni mer än gärna skriva och berätta! Vore jättekul att läsa^^

Hoppas ni får en fortsatt trevlig söndag!

Kramar Luva

Kommentarer
Postat av: Therese

Ooh jag blir sugen! Älskar ju både ost och jul. :)

2010-10-17 @ 21:26:01
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Sanna

Vad roligt att du varit där! Jag bor här i Falköping, faktiskt bara ett stenkast från just Falbygdens Ost så jag är självklart där mer än en gång ;) Jag var där på premiärdagen dock inte förens framåt eftermiddagen :)

2010-10-18 @ 00:44:29
URL: http://sannaschristmas.blogg.se/
Postat av: Tess

Vad otroligt härligt det verkar! :)

Dit vill jag också!

Tyvärr tror jag det ligger lite för långt norrut för mig. Får hoppas jag hittar något liknande på hemmaplan :)

2010-10-18 @ 12:03:15
URL: http://julhostess.blogg.se/
Postat av: Christmas Time

Det är så mysigt med julmarknader. Längtar tills jag kommer iväg till en. :)

2010-10-18 @ 17:55:04
URL: http://christmastime.blogg.se/
Postat av: Åsa

Åhh.. Jag gick på gymnasiet i Falköping och besöker vänner där flera gånger per år men jag har inte varit på Osten på flera år, vilket jag nu inser är något av det mest korkade jag (inte) gjort. Gött att få gratis ostbricka också!

2010-10-21 @ 14:31:26
URL: http://nuardetjuligen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0